امروز و ساعت دقیقه می باشد.

تا حالا به سوره حمد اینجوری نگاه کرده بودی؟

به کمک اینترنت از الکسارنک تولز هدیه بگیرید

تا حالا به سوره حمد اینجوری نگاه کرده بودی؟

6416496

تا حالا به سوره حمد اینجوری نگاه کرده بودی؟

این سوره كه با تعظیم نام خداى رحمان و رحیم آغاز مى شود و با ستایش و برشمارى صفات جمال و جلال خداى سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم مى یابد و با مسئلت هدایت از ساحت كبریایى اش پایان مى گیرد.
برترین سوره کتاب خدا

با همه ایجاز و اختصارى كه دارد، مشتمل بر عصاره معارف گسترده قرآن كریم است؛ زیرا خطوط كلى و اصول سه گانه معارف دینى ، مبداء شناسى ، معاد شناسى و رسالت شناسى است

سوره مباركه حمد كه فاتحه كتاب و سرآغاز كلام خداى سبحان است، در مقال الهى به گونه اى تكریم آمیز، همتاى قرآن عظیم قرار گرفته است: «و لقد ءاتیناك سبعاً من المثانى و القران العظیم» و در اخبار نبوى صلى الله علیه و آله و سلم و سخنان عترت طاهرین (علیهم السلام ) نیز با نامها و اوصافى چون: جامعترین حكمت، گنج عرشى، شریفترین ذخیره در گنجینه هاى عرش الهى، سوره شفابخش ، نعمت بزرگ و سنگین و برترین سوره قرآن از آن یاد شده است:

لیس شىء من القرآن و الكلام جمع فیه من جوامع الخیر و الحكمة ، ما جمع فى سورة الحمد، ان فاتحة الكتاب اشرف ما فى كنوز العرش ، فاتحة الكتاب شفاء من كل داء ، فافرد الامتنان على بفاتحة الكتاب.

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم هنگام پیشنهاد آموزش این سوره به جابر بن عبدالله انصارى ، آن را برترین سوره كتاب خدا معرفى كرد: الا اعلمك افضل سورة انزلها الله فى كتابه ؟ قال : فقال له جابر: بلى بابى انت و امى یا رسول الله علمنیها . فعلمه الحمد، ام الكتاب

چنانكه در حدیثى دیگر میزان این برترى را نیز مشخص كرده ، فرمود: لو ان فاتحة الكتاب وضعت فى كفة المیزان و وضع القرآن فى كفة لرجحت فاتحة الكتاب سبع مرات

و نیز آن حضرت سوره حمد را با كتاب هاى آسمانى سنجیده ، فرمود: و الذى نفسى بیده ما انزل الله فى التوراة و لا فى الانجیل و لا فى الزبور و لا فى القرآن مثلها هى ام الكتاب

این سوره كه با تعظیم نام خداى رحمان و رحیم آغاز مى شود و با ستایش و برشمارى صفات جمال و جلال خداى سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم مى یابد و با مسئلت هدایت از ساحت كبریایى اش پایان مى گیرد، با همه ایجاز و اختصارى كه دارد، مشتمل بر عصاره معارف گسترده قرآن كریم است ؛ زیرا خطوط كلى و اصول سه گانه معارف دینى ، مبداء شناسى ، معاد شناسى و رسالت شناسى است كه مایه هدایت سالكان به صلاح دنیا و آخرت است و سوره حمد با موجزترین الفاظ و روشنترین معانى ، آن اصول سه گانه را بیان كرده ، راه سلوك آدمى به سوى پروردگارش ‍ را نشان مى دهد .

تسنیم تفسیر قرآن كریم، جلد اول

حمد محبانه و عاشقانه حمد ذات و ناظر به شایستگى ذات حق براى تحمید است . براى چنین حمدى تعبیر (الحمدلله) كافى است .

مرحوم شیخ بهائى (ره) مراتب چهارگانه حمد را بدین شرح از سوره حمد استفاده كرده است :

الف : حمد محبانه و عاشقانه كه حمد ذات و ناظر به شایستگى ذات حق براى تحمید است . براى چنین حمدى تعبیر (الحمدلله) كافى است .

ب : حمد شاكرانه ؛ در این مرتبه ، حامد، خداى سبحان را در برابر ربوبیت مطلق و احسانش حمد و شكر مى كند و تعبیر (رب العالمین) ناظر به آن است .

ج : حمد تاجرانه كه تحمیدى از سر رجاء، طمع و شوق ثواب است و (الرحمن الرحیم) بدان اشارت دارد.

د: حمد بردگانه كه حمد خدا بر اثر خوف از عذاب اوست و با آیه كریمه (مالك یوم الدین) ادا مى شود .

این لطیفه مستفاد از برخى احادیث است كه مراتب حمد را بازگو مى كند؛ مانند:

ان قوما عبدوا الله رغبة، فتلك عبادة التجار و ان قوما عبدوا الله رهبة، فتلك عبادة العبید

و ان قوما عبدوا الله شكرا، فتلك عبادة الاحرار

تا حالا به سوره حمد اینجوری نگاه کرده بودی؟

بنده ام مرا ستایش كرد و دانست كه نعمتهاى او از جانب من است ، و بلاهائى كه از او دفع مى گردد بواسطه فضل و لطف من است ، پس شما گواه باشید كه من نعمتهاى اخروى را به نعمتهاى دنیوى او خواهم افزود.

امام حسن عسگرى (علیه السلام) از آباء و اجداد طاهرینش، از امیرمۆمنان امام على(علیه السلام) از پیامبر اكرم نقل مى كند:

خداى تبارك و تعالى فرمود: من سوره فاتحة الكتاب را بین خود و بنده ام تقسیم كرده ام .

پس نیمى از آن براى من ، و نیم دیگر براى بنده من مى باشد. و براى بنده من است هر چه از من طلب كند، یعنى آنچه از من بخواهد به او عطا مى كنم .

هنگامى كه عبد گوید: بسم اللّه الرحمن الرحیم

خداوند جل جلاله فرماید: بنده من ، به نام من آغاز كرد. بر من لازم است كارهایش را به نفع او تمام كنم و نواقص امور او را تكمیل نمایم و احوال او را مبارك سازم .

وقتى عبد مى گوید: الحمد لله رب العالمین

خداوند مى فرماید: بنده ام مرا ستایش كرد و دانست كه نعمتهاى او از جانب من است ، و بلاهائى كه از او دفع مى گردد بواسطه فضل و لطف من است ، پس شما گواه باشید كه من نعمتهاى اخروى را به نعمتهاى دنیوى او خواهم افزود، و عذاب آخرت را از او دفع مى كنم چنانچه بلاى دنیا را از او برطرف ساختم .

آنگاه كه عبد مى گوید: الرحمن الرحیم

خداوند مى فرماید: بنده ام گواهى داد كه من رحمن و رحیم هستم . شما را گواه مى گیرم كه حظ وافر و بهره كامل از رحمت و عطاى خویش به او عنایت كنم .

زمانى كه مى گوید: مالك یوم الدین

خداوند مى فرماید: همانطور كه بنده ام اعتراف كرد من مالك روز جزاء هستم ، من نیز حساب او را در قیامت آسان مى كنم . حسنات او را مى پذیرم و از سیئات او مى گذرم .

وقتى عبد مى گوید:ایاك نعبد

خداوند مى فرماید: بنده من راست گفت . او فقط مرا مى پرستد. شما را گواه مى گیرم كه ثوابى به عبادت او بدهم كه همه مخالفان پرستش من بر او غبطه خورند.

هنگامى كه بنده مى گوید: ایاك نستعین

خداى عزوجل مى فرماید: بنده ام از من یارى طلبید و به من پناهنده شد. پس شما را گواه مى گیرم كه او را در كارهایش یارى كنم و در سختیها دستگیرى نمایم .

عبد مى گوید: اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین

خداوند فرماید: این بخش از سوره براى بنده من است و براى اوست هر چه بخواهد. دعایش را اجابت كنم و آرزویش را بر آورم ، و از آنچه ترسید او را ایمن سازم .

برگرفته از :

مشرق نیوز

شیعه نیوز

تاریخ: ۱۳۹۲/۰۱/۱۸ | بازدید:
مطالب تصادفی
مطالب مرتبط
ارسال نظر در "تا حالا به سوره حمد اینجوری نگاه کرده بودی؟"

(نمایش داده نمی شود)

پر کردن مواردی که * دارد، الزامیست.